Bil
|
Judul
buku
|
Harga
pasaran
|
Kami
jual
|
|
1
|
![]() |
Organic Chemistry for STPM- TAN YIN TOON
|
RM 42.50
|
RM 20.00
|
2
|
![]() |
Teks Pra- U STPM MATRIKULASI MAKROEKONOMI
Lai Mooi Chang
|
RM 45. 95
|
RM 20.00
|
3
|
![]() |
Pengajian Am Kertas 1 dan 2 STPM, Fajar
Bakti – Wong Khek Seng, Raminah Hj. Sabran, Kok Meng Kee
|
RM 28.00
|
RM 14.00
|
4
|
![]() |
STPM Mathematic T- Paper 2 – Khor Seng
Chye, Heong Seok Tin, Tey Kim Soon, Poh Ah Hai.
|
RM 24.95
|
RM 12.00
|
5
|
![]() |
Mathematics For STPM –Pure and Statistics
– Tan Chong Eng, Lye Min Soon, Khor Bean Hwa.
|
RM 24.00
|
RM 10.00
|
6
|
![]() |
Siri Revisi Lengkap Fajar Bakti- Sukses
Biologi SPM – Gan Wan Yeat, Choong Choe Hin
|
RM 20.00
|
|
7
|
![]() |
Fajar Bakti a Subsidiary of OXFORD
Success Biology For STPM Volume 1- Lee Soon Ching, Liew Shee Leong
|
RM 15.00
|
|
8
|
![]() |
Fajar Bakti a Subsidiary of OXFORD
Success Biology For STPM Volume 2- Lee Soon Ching, Liew Shee Leong, Choong
Ngok Mang
|
RM 15.00
|
~all about me~ This is my personal blog, if u felt disturbed, kindly click on the 'x' which is located on the upper right of this page :)
Saturday, December 1, 2012
Senarai buku2 PMR, SPM DAN STPM separuh harga
Prosedur Penyelidikan Pendidikan
PROSEDUR
PENYELIDIKAN PENDIDIKAN
|
|
MENYATAKAN MASALAH
|
|
MENETAPKAN OBJEKTIF
KAJIAN
|
|
MEMBENTUK SOALAN KAJIAN
|
|
MEMBENTUK HIPOTESIS
KAJIAN
|
|
MELAKUKAN TINJAUAN
LITERATUR
|
|
MERANCANG REKA BENTUK
KAJIAN
|
|
MENENTUKAN PROSEDUR
PERSAMPELAN
|
|
MEMBINA INSTRUMEN KAJIAN
|
|
MENYATAKAN KESAHAN DAN
KEBOLEHPERCAYAAN INSTRUMEN KAJIAN
|
|
MENENTUKAN PROSEDUR
PENGUMPULAN DATA
|
|
MENGUMPUL DATA
|
|
MENGANALISIS DAN
MENGHURAIKAN DATA
|
|
MEMBINCANGKAN DAN
MELAPORKAN HASIL KAJIAN
|
Reka Bentuk Kajian Tindakan
Model : Model Kitaran
Kajian Tindakan Lewin
Buku ini menerangkan tentang model
yang digunakan untuk menjalankan kajian tindakan ialah kitaran yang dibangunkan
oleh Lewin (1946, in Cohen et.al 2000). Antara kitaran yang digunakan oleh
Lewin ialah :
- Merancang
- Bertindak
- Memerhati
- Merefklesi
1) Merancang
Sebelum merancang sesuatu langkah penambahbaikan, langkah yang perlu dilakukan ialah mengenal pasti isu utama yang menjadi fokus utama kajian. Mengenal pasti isu utama adalah untuk penambahbaikan ruang lingkup di mana mereka boleh memberi kesan perubahan dan mereka rasa bermotivasi untuk melakukan kajian.
2) Bertindak, Memerhati dan Merefleksi
Langkah ini digunakan untuk melihat bagaimana keseluruhan kitaran kajian tindakan boleh dijalankan secara praktis. Apabila fokus kajian telah dibuat, langkah seterusnya ialah untuk memilih apakah jenis tindakan yang akan dimulakan dan bagaimana untuk mengutip data berkaitan dengan tindakan ini. Contoh kaedah pengumpulan data ialah pemerhatian, temubual, rakaman video dan analisis dokumen. Prinsip utama dalam memilih alat pengumpulan data ialah semuanya mesti sesuai dengan tujuan yang dikehendaki dalam kajian ini.
Model Kajian Tindakan Elliot (1991)
Dalam model kajian tindakan Ellit (1991), Idea utama utamanya adalah penyelidik membangunkan pemahaman peribadi ke atas sesuatu masalah dan pengertian abstrak itu adalah penting dalam melaksanakan tindakan (Elliott , 1987:157). Bagi John Elliott, kajian dalam pendidikan adalah satu usaha susila yang mencari dan memahami nilai-nilai dalam pendidikan. Elliott (1985a) berpendapat kajian dalam pendidikan sepatutnya menjadi bentuk kajian tindakan yang baru di mana para guru akan menjadi penyumbang utama.
2) MODEL
KAJIAN TINDAKAN (JOHN ELLIOT)
Model Elliott untuk kajian tindakan ialah idea utama Elliott ialah penyelidik membangunkan pemahaman peribadike atas sesuatu masalah, dan pengertian abstrak itu adalah penting dalam melaksanakan tindakan (Elliott , 1987:157). Bagi John Elliott, kajian dalam pendidikan adlah satu usaha susila yang mencari dan memahami nilai-nilai dalam pendidikan. Elliott (1985a) berpendapat kajian dalam pendidikan sepatutnya menjadi bentuk kajian tindakan yang baru di mana para guru akan menjadi penyumbang utama.
Model Kajian Tindakan Ebbut (1985)
Kajian tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif. Ianya merupakan suatu pengkajian yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiori serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut.
3) MODEL
EBBUTT
David Ebbutt, seorang rakan sekerja John Elliott, telah mendakwa (Ebbutt, 1983a) bahawa bentuk pilin bukan imej yang sesuai digunakan untuk menjelaskan proses kajian tindakan. Ebbutt mencadangkan cara yang terbaik untuk menerangkan proses kajian tindakan adalah menggunakan satu siri pusingan berturut-turut, dengan menyediakan kemungkinan menggabungkan maklum balas di dalam dan antara pusingan bagi tindakan. Pengertian Ebbutt adalah sama untuk dengan model yang dikemnukakan oleh penulis masa kini.
Model Kemmis dan McTaggart (1988)
Model 1: Model Kemmis dan McTaggart (1988) iaitu
‘action research cycle’ merupakan model yang biasanya digunakan dalam
menjalankan kajian tindakan. Terdapat 4 elemen utama dalam model ini iaitu:
- Mereflek (reflect)
- Merancang (plan)
- Bertindak (action)
- Memerhati (observe)
Gelung Kajian Tindakan (Kemmis &
McTaggart, 1988)
Proses kajian tindakan bermula
dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu pengajaran dan
pembelajaran yang hendak ditangani. Kemudian guru itu menyediakan satu pelan
yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya. Seterusnya guru
melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru
terpaksalah memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu. Keseluruhan
pelaksanaan itu disifatkan sebagai Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika
masalah itu tidak dapat diatasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke
Gelungan Kedua (Cycle 2) sehinggalah masalah itu diselesaikan. Pada
Gelungan Kedua guru mesti mereflek dan membuat adaptasi terhadap pelan tindakan
beliau. Satu kritikan terhadap model ini ialah ia sentiasa berlanjutan dan
tiada mutakhirnya (finality). Oleh itu, seseorang guru yang menjalankan
kajian tindakan hendaklah pragmatik dan perlu memastikan bahawa pelan tindakan
beliau selaras dengan kurikulum yang hendak disampaikan.
Konsep Kajian Tindakan
KONSEP KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan ialah satu proses yang dilakukan selepas pemerhatian ke atas sesuatu isu atau masalah berdasarkan data dan maklumat yang diperolehi untuk dijadikan sebagai panduan dalam proses penambahbaikan.
Kajian dilakukan adalah untuk menambah pengetahuan dan mengembangkan pengetahuan yang sedia ada berdasarkan penyelidikan yang dilakukan. Kajian juga dapat guru-guru mengenalpasti masalah atau isu yang timbul di samping dapat mambaiki kelemahan-kelemahan yang wujud dalam sesuatu masalah.
Selain itu, kajian tindakan juga dikenali sebagai penyelidikan gunaan. Masalah kajian tindakan ini boleh wujud dalam konteks bilik darjah ataupun dalam konteks persekitaran sekolah atau komuniti.
Carl & Kemmis (1986) berpendapat:
“Action research is a form of self-reflective enquiry undertaken by participants (teachers, students or principals, for example) in social (including educational) situations in order to improve the rationality and justice of (a) their own social or educational practices, (b) their understanding of these practices, and (c) the situations (and institution) in which these practices are carried out.”
Gay & Airasian (2000) berpendapat kajian tindakan sebagai:
“…a process in which individual or several teachers collect evidence and make decisions about their own knowledge, performance, beliefs, and effects in order to understand and improve them”
Kajian tindakan bukan sahaja boleh dijalankan dalam konteks kelas tetapi juga dalam komuniti pendidikan dan komuniti yang berhubungan dengan pendidikan dan sekolah.
Creswell (2005) membahagikan kajian tindakan kepada dua jenis, iaitu:
i. kajian tindakan amalan (practical action research)
ii. kajian tindakan penyertaan (participatory action research)
Kajian tindakan amalan melibatkan peninjauan amalan guru dalam konteks bilik darjah. Manakala kajian tindakan penyertaan melibatkan kajian tentang isu-isu sosial yang menganggu perkembangan pelajar.
KONSEP
KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan merupakan satu kajian yang dilakukan oleh peserta sama ada secara individu atau kolobratif terhadap masalah mereka sendiri melalui tindakan atau perubahan bagi tujuan untuk memperbaiki dan meningkatkan amalan mereka sendiri di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi di mana amalan dilakukan.
Selain itu terdapat juga definisi yang diberikan oleh tokoh dalam bidang kajian tindakan iaitu Kemmis & Mc Taggart (1988), menyatakan bahawa kajian tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif, dilakukan oleh peserta lain yang berada dalam sesuatu situasi sosial bagi tujuan meningkatkan kerasionalan dan keadilan amalan-amalan kemasyarakatan dan pendidikan mereka sendiri, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan.
Seterusnya, Ebutt (1985) pula memperkatakan bahawa kajian tindakan merupakan suatu pengkajian yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut.
McNiff (1988), telah mendefinisikan kajian tindakan sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau mempertingkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi mebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia untuk mengubahnya. Ianya melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka serta melibatkan guru-guru lain secara bersama.Bagi Somekh (1989) pula mendefinisikan kajian tindakan adalah satu kajian terhadap situasi sosial yang melibatkan peserta dalam situasi sosial itu sendri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.
Kember dan Gow (1992) menyatakan bahawa kajian tindakan melibatkan pengamal (guru) dalam mencuba membaiki pengajaran mereka melalui kitaran yang melibatkan proses perancangan, pelaksanaan, pemerhatian dan refleksi.
Subscribe to:
Posts (Atom)