Model 1: Model Kemmis dan McTaggart (1988) iaitu
‘action research cycle’ merupakan model yang biasanya digunakan dalam
menjalankan kajian tindakan. Terdapat 4 elemen utama dalam model ini iaitu:
- Mereflek (reflect)
- Merancang (plan)
- Bertindak (action)
- Memerhati (observe)
Gelung Kajian Tindakan (Kemmis &
McTaggart, 1988)
Proses kajian tindakan bermula
dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu pengajaran dan
pembelajaran yang hendak ditangani. Kemudian guru itu menyediakan satu pelan
yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya. Seterusnya guru
melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru
terpaksalah memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu. Keseluruhan
pelaksanaan itu disifatkan sebagai Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika
masalah itu tidak dapat diatasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke
Gelungan Kedua (Cycle 2) sehinggalah masalah itu diselesaikan. Pada
Gelungan Kedua guru mesti mereflek dan membuat adaptasi terhadap pelan tindakan
beliau. Satu kritikan terhadap model ini ialah ia sentiasa berlanjutan dan
tiada mutakhirnya (finality). Oleh itu, seseorang guru yang menjalankan
kajian tindakan hendaklah pragmatik dan perlu memastikan bahawa pelan tindakan
beliau selaras dengan kurikulum yang hendak disampaikan.
No comments:
Post a Comment