title

TrUE LoVe NeVer DiES, iT oNLy gEtS StroNger WiTh TimE

Saturday, December 1, 2012

Model Kajian Tindakan Elliot (1991)


Dalam model kajian tindakan Ellit (1991), Idea utama utamanya adalah penyelidik membangunkan pemahaman peribadi ke atas sesuatu masalah dan pengertian abstrak itu adalah penting dalam melaksanakan tindakan (Elliott , 1987:157). Bagi John Elliott, kajian dalam pendidikan adalah satu usaha susila yang mencari dan memahami nilai-nilai dalam pendidikan. Elliott (1985a) berpendapat kajian dalam pendidikan sepatutnya menjadi bentuk kajian tindakan yang baru di mana para guru akan menjadi penyumbang utama.


2) MODEL KAJIAN TINDAKAN (JOHN ELLIOT)


Model Elliott untuk kajian tindakan ialah idea utama Elliott ialah penyelidik membangunkan pemahaman peribadike atas sesuatu masalah, dan pengertian abstrak itu adalah penting dalam melaksanakan tindakan (Elliott , 1987:157). Bagi John Elliott, kajian dalam pendidikan adlah satu usaha susila yang mencari dan memahami nilai-nilai dalam pendidikan. Elliott (1985a) berpendapat kajian dalam pendidikan sepatutnya menjadi bentuk kajian tindakan yang baru di mana para guru akan menjadi penyumbang utama.

Model Kajian Tindakan Ebbut (1985)



Kajian tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif. Ianya merupakan suatu pengkajian yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiori serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut.

3) MODEL EBBUTT


David Ebbutt, seorang rakan sekerja John Elliott, telah mendakwa (Ebbutt, 1983a) bahawa bentuk pilin bukan imej yang sesuai digunakan untuk menjelaskan proses kajian tindakan. Ebbutt mencadangkan cara yang terbaik untuk menerangkan proses kajian tindakan adalah menggunakan satu siri pusingan berturut-turut, dengan menyediakan kemungkinan menggabungkan maklum balas di dalam dan antara pusingan bagi tindakan. Pengertian Ebbutt adalah sama untuk dengan model yang dikemnukakan oleh penulis masa kini.

Model Kemmis dan McTaggart (1988)


Model 1: Model Kemmis dan McTaggart (1988)  iaitu ‘action research cycle’ merupakan model yang biasanya digunakan dalam menjalankan kajian tindakan. Terdapat 4 elemen utama dalam model ini iaitu:
  1. Mereflek (reflect)
  2. Merancang (plan)
  3. Bertindak (action)
  4. Memerhati (observe)

Gelung Kajian Tindakan (Kemmis & McTaggart, 1988)
 Proses kajian tindakan bermula dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu pengajaran dan pembelajaran yang hendak ditangani. Kemudian guru itu menyediakan satu pelan yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya. Seterusnya guru melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru terpaksalah memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu. Keseluruhan pelaksanaan itu disifatkan sebagai Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika masalah itu tidak dapat diatasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke Gelungan Kedua (Cycle 2) sehinggalah masalah itu diselesaikan. Pada Gelungan Kedua guru mesti mereflek dan membuat adaptasi terhadap pelan tindakan beliau. Satu kritikan terhadap model ini ialah ia sentiasa berlanjutan dan tiada mutakhirnya (finality). Oleh itu, seseorang guru yang menjalankan kajian tindakan hendaklah pragmatik dan perlu memastikan bahawa pelan tindakan beliau selaras dengan kurikulum yang hendak disampaikan.

Konsep Kajian Tindakan


                                                     KONSEP KAJIAN TINDAKAN

Kajian tindakan ialah satu proses yang dilakukan selepas pemerhatian ke atas sesuatu isu atau masalah berdasarkan data dan maklumat yang diperolehi untuk dijadikan sebagai panduan dalam proses penambahbaikan.
Kajian dilakukan adalah untuk menambah pengetahuan dan mengembangkan pengetahuan yang sedia ada berdasarkan penyelidikan yang dilakukan. Kajian juga dapat guru-guru mengenalpasti masalah atau isu yang timbul di samping dapat mambaiki kelemahan-kelemahan yang wujud dalam sesuatu masalah.
Selain itu, kajian tindakan juga dikenali sebagai penyelidikan gunaan. Masalah kajian tindakan ini boleh wujud dalam konteks bilik darjah ataupun dalam konteks persekitaran sekolah atau komuniti.
Carl & Kemmis (1986) berpendapat:
“Action research is a form of self-reflective enquiry undertaken by participants (teachers, students or principals, for example) in social (including educational) situations in order to improve the rationality and justice of (a) their own social or educational practices, (b) their understanding of these practices, and (c) the situations (and institution) in which these practices are carried out.”
 Gay & Airasian (2000) berpendapat kajian tindakan sebagai:
“…a process in which individual or several teachers collect evidence and make decisions about their own knowledge, performance, beliefs, and effects in order to understand and improve them”
Kajian tindakan bukan sahaja boleh dijalankan dalam konteks kelas tetapi juga dalam komuniti pendidikan dan komuniti yang berhubungan dengan pendidikan dan sekolah.
Creswell (2005) membahagikan kajian tindakan kepada dua jenis, iaitu:
i. kajian tindakan amalan (practical action research)
ii. kajian tindakan penyertaan (participatory action research)
Kajian tindakan amalan melibatkan peninjauan amalan guru dalam konteks bilik darjah. Manakala kajian tindakan penyertaan melibatkan kajian tentang isu-isu sosial yang menganggu perkembangan pelajar.

KONSEP KAJIAN TINDAKAN


Kajian tindakan merupakan satu kajian yang dilakukan oleh peserta sama ada secara individu atau kolobratif terhadap masalah mereka sendiri melalui tindakan atau perubahan bagi tujuan untuk memperbaiki dan meningkatkan amalan mereka sendiri di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi di mana amalan dilakukan.


Selain itu terdapat juga definisi yang diberikan oleh tokoh dalam bidang kajian tindakan iaitu Kemmis & Mc Taggart (1988), menyatakan bahawa kajian tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif, dilakukan oleh peserta lain yang berada dalam sesuatu situasi sosial bagi tujuan meningkatkan kerasionalan dan keadilan amalan-amalan kemasyarakatan dan pendidikan mereka sendiri, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan.


Seterusnya, Ebutt (1985) pula memperkatakan bahawa kajian tindakan merupakan suatu pengkajian yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut.


McNiff (1988), telah mendefinisikan kajian tindakan sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau mempertingkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi mebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia untuk mengubahnya. Ianya melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka serta melibatkan guru-guru lain secara bersama.Bagi Somekh (1989) pula mendefinisikan kajian tindakan adalah satu kajian terhadap situasi sosial yang melibatkan peserta dalam situasi sosial itu sendri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.


Kember dan Gow (1992) menyatakan bahawa kajian tindakan melibatkan pengamal (guru) dalam mencuba membaiki pengajaran mereka melalui kitaran yang melibatkan proses perancangan, pelaksanaan, pemerhatian dan refleksi.

Beza Penyelidikan Tindakan dan Refleksi

PENYELIDIKAN TINDAKAN
REFLEKSI
TUJUAN
*      Memperbaiki amalan sendiri dan meingkatkan keberkesanan amalan berdasarkan proses refleksi 
*      Membentuk teori peribadi yang kritis
*      Meninjau kelemahan dan kelebihan amalan sendiri
REKA BENTUK KAJIAN
*      Fleksible iaitu boleh diubahsuai berdasarkan keadaan dan keperluan situasi sebenar di sekolah
*      Ditetapkan dahulu sebelum penyelidikan dilakukan
SUBJEK KAJIAN
*      Penyelidik adalah sebahagian dari subjek kajian.
*      Matlumat kajian diperolehi secara lansung daripada subjek kajian
*      Penyelidik bukan sebahagian subjek kajian.
*      Subjek kajian adalah sampel yang dipilih dengan menggunakan kaedah tertentu
PERKAEDAHAN KAJIAN
*      Dilakukan dalam situasi sebenar dan analisis data secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan teknik dan kaedah deskriptif dan inferensi
*      Nilai kajian bergantung kepada teknik persampelan dan analisis statistic yang canggih
LAPORAN
*      Menggunakan bahasa yang mudah difahami
*      Menggunakan kata ganti nama
*      Bersifat teknikal dan sukar difahami oleh guru
*      Guru perlukan pengetahuan khusus untuk memahaminya.

Beza Penyelidikan Tindakan Dan Penyelidikan Konvensional

PENYELIDIKAN TINDAKAN
PENYELIDIKAN KONVENSIONAL
TUJUAN KAJIAN
*      Memperbaiki amalan sendiri dan meningkatkan keberkesanan amalan
*      Membentuk teori peribadi yang kritis
*      Membuat generalisasi, mengenal pasti permasalahan dan menguji teori serta menjelaskan prinsip atau fenomena
REKA BENTUK KAJIAN
*      Fleksible iaitu boleh diubahsuai berdasarkan keadaan dan keperluan situasi sebenar di sekolah
*      Ditetapkan dahulu sebelum penyelidikan dilakukan
SUBJEK KAJIAN
*      Penyelidik adalah sebahagian dari subjek kajian.
*      Matlumat kajian diperolehi secara lansung daripada subjek kajian
*      Penyelidik bukan sebahagian subjek kajian.
*      Subjek kajian adalah sampel yang dipilih dengan menggunakan kaedah tertentu
PERKAEDAHAN KAJIAN
*      Dilakukan dalam situasi sebenar dan analisis data secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan teknik dan kaedah deskriptif dan inferensi
*      Nilai kajian bergantung kepada teknik persampelan dan analisis statistic yang canggih
LAPORAN
*      Menggunakan bahasa yang mudah difahami
*      Menggunakan kata ganti nama
*      Bersifat teknikal dan sukar difahami oleh guru
*      Guru perlukan pengetahuan khusus untuk memahaminya.

Format Proposal Kajian Tindakan


Tajuk Kajian

Nama Penyelidik

Nama Institusi/Sekolah

Isi Kandungan



1.0 Refleksi Pengajaran Dan Pembelajaran Refleksi Sorotan Kajian

2.0 Fokus Kajian / Isu Keprihatinan

2.1 Tinjauan Masalah

2.2 Analisis Tinjauan Masalah

3.0 Objektif / Soalan Kajian

4.0 Kumpulan Sasaran

5.0 Perancangan Pelaksanaan Tindakan

5.1 Perancangan Langkah-Langkah Tindakan

5.2 Perancangan Cara Mengumpul Data

5.3 Perancangan Cara Menganalisis Data

6.0 Perancangan Pelaksanaan Kajian

6.1 Jadual Pelaksanaan Kajian

6.2 Kos Kajian

Senarai Rujukan

Lampiran